Facebook

5 Tipuri de Putere in Cadrul unei Companii


31-01-2017

Puterea intr-o organizatie se referă la posesia de autoritate și influență asupra altor persoane. Puterea este un instrument care, în funcție de modul în care este utilizat, poate duce la rezultate pozitive sau negative într-o companie. În 1959, sociologi americani John French și Bertram Raven au publicat un articol, "Bazele puterii", care este considerat drept bază pentru clasificarea puterii în organizații. Ei au identificat cinci tipuri de putere:  “coercive, referent, legitimate, expert  si reward power”.tipuri_de_putere.jpg

Legitimate Power

Puterea legitimă este, de asemenea, cunoscuta sub numele de putere de functie. Aceasta deriva din poziția pe care o persoană o deține în ierarhia unei organizații. De exemplu, fisele de post ale angajatilor   debutanți le cer acestora sa raspunda in fata managerilor și ofera putere managerilor de a le da atributii. Conditia ca aceasta putere să fie exercitată în mod eficient, este ca persoana beneficiara sa câștige aceasta pozitie în mod legitim. Un exemplu de putere legitimă este cea deținută de către CEO-ul unei companii.

Expert power

Cunoasterea inseamna putere. Puterea expertului revine celui care detine cunoștințe sau experienta într-un anumit domeniu. Astfel de oameni sunt foarte apreciati de către companii pentru abilitățile lor de a rezolva  situatii dificile. Persoanele care detin aceste calitati îndeplinesc sarcini critice și, prin urmare, sunt considerate indispensabile. Opiniile, ideile și deciziile persoanelor cu statut de expert sunt primite cu mare respect de catre alți angajați, de aceea influențează în mare măsură acțiunile lor. Statutul de expert reprezinta în mod normal, o piatră de temelie pentru alte surse de energie, cum ar fi puterea legitimă. De exemplu, o persoană care deține calitatea de expert are sanse mult mai mari de a fi promovat la o functie superioară, obtinand astfel si putere legitimă.

Referent Power

Aceasta puterea apare atunci cand o persoana dezvolta relatii cu alte persoane in interiorul unei organizatii. O persoana detine aceasta putere atunci când este respectata și placuta de ceilalti. Lucru adesea intalnit la persoanele carismatice, o astfel de persoana  este admirata, respectata si inspira incredere si are calitatea de a influenta usor pe ceilalti. Puterea acesteia  provine, de asemenea, si din conexiunile personale pe care le are cu oameni-cheie în ierarhia organizației, cum ar fi CEO-ul. 

Coercive Power

Puterea coercitivă derivă din capacitatea unei persoane de a influența pe alții prin amenintari, pedepse sau sancțiuni. Un angajat va lucra peste program pentru a îndeplini un termen limită si pentru a evita o acțiune disciplinară din partea șefului. Puterea coercitivă este, prin urmare, capacitatea unei persoane de a sanctiona, mustra sau a concedia un alt angajat. Acest tip de putere ajută la controlul comportamentului angajaților asigurand faptul că acestia respectă politicile și normele companiei.

Reward Power

Puterea de recompensare provine din capacitatea unei persoane de a influența alocarea stimulentelor într-o organizație. Aceste stimulente includ creșteri salariale, aprecieri pozitive și promoții. Într-o organizație, persoanele care exercită o astfel de putere tind să influențeze acțiunile altor angajați. Aceasta putere, dacă este folosita bine, are rolul sa motiveaze pozitiv angajații. Dar, în cazul în care recompensele nu sunt acordate intr-un mod echitabil, acestea pot demoraliza în mare măsură angajații defavorizati și să diminueze productivitatea acestora.

sursa:smallbusiness.chron.com

5 Tipuri de Putere in Cadrul unei Companii

Puterea intr-o organizatie se referă la posesia de autoritate și influență asupra altor persoane...
De la Start-up la Imperiu in Afaceri

Fiecare mare antreprenor a trebuit sa inceapa de undeva, ba chiar cei mai multi dintre ei au pornit...
Ce Calitati te Ajuta sa Devii un Antreprenor de Succes

Sa incepi o afacere nu este usor. Pentru multe persoane, sa incepi o afacere inseamna sa parasesti ...
Cum sa ai o Negociere Corecta cu Furnizorii

Negocierea unui acord avantajos cu furnizorii nu inseamna neaparat sa obtii ceea ce vrei la cel mai ...
Eficientizarea canalelor de distributie

Un distribuitor eficient si motivat poate oferi companiei dvs. acoperire pe o piata mai larga si o s...
Cum sa-ti dezvolti strategia privind distributia produselor tale

O strategie privind canalele de distributie va ajuta sa vindeti clientilor din zone geografice sau s...
Cum stii daca cineva s-a nascut sa fie antreprenor

Probabil cunosti cel putin o persoana care a avut o idee pentru inceperea unei afaceri, dar dintr-un...
Pentru a avea succes ca antreprenor, concentreaza-te pe 5 prioritati de aur

Ca antreprenor, o sa treceti printr-o multime de situatii si o sa aveti de-a face cu probleme de toa...
Trei din patru antreprenori romani exclud scaderea businessului in urmatorii cinci ani. Cei mai optimisti vorbesc de cresteri agresive

Aproape 75% dintre afacerile de familie din România au raportat creşteri ale vânzărilo...
Principalele 7 cauze ale pierderii competivitatii companiilor

Uniunea Europeană şi statele membre trebuie să pună competitivitatea pe primul loc dacă doresc ...
Ce estimeaza managerii firmelor pentru urmatoarele luni

Sectorul constructiilor va inregistra, in perioada februarie - aprilie 2013, o crestere moderata vol...